Påsatt i hagen?

Igår fick jag mig en överraskning i stallet. Jag hade smsat med en ridlärare i stallet och frågat om jag kunde rida med på en lektion och det var okej. Jag fixade iordning mig och min häst och ställde oss utanför ridhuset för att invänta vår tur. Av någon underlig anledning så frågade jag de övriga tjejerna i gruppen om de skulle hoppa och de svarade JA. Jag blev tagen på sängen och fick lov att fråga igen "allvarligt, ska ni hoppa?" och jag fick samma svar igen förstås. Det var bara att vända hästen, in i stallet, slänga av dressyrsadeln och slänga på hoppsadeln.
När jag väl satt i sadeln var jag supernervös. Jag har ju inte hoppat lektion på evigheters evigheter! Cytra kändes som en tickande bomb när vi började galoppera och jag var helt säker på att hon skulle bocka av mig om jag släppte fram henne för mycket. Det hör inte till vanligheterna att hon är så pigg att man måste hålla in henne, men det var trevligt. Svårt var det dock för jag är ju så van att behöva få fram henne hela tiden och nu blev det tvärtom.
När vi började hoppa gick det faktiskt riktigt bra trots alla fjärilar som fladdrade runt i min mage. Cytra tyckte det var kanonkul! Var väldigt ringrostig själv och kom lite fel på hinder ibland och inte riktigt hängde med med sitsen i några språng, men jag tycker min insats var klart godkänd. Ridläraren, Anna, var också nöjd och tyckte det hade gått jättebra =)


Frida hoppar Cytra för hopptränaren Ragna Erlandsson.

Idag har det varit lite värre på hästfronten. Skulle ha ridit på min sitsträning idag, men Cytra mådde inte bra så vi hoppade över det. När jag stod och borstade henne stod hon och skakade och var allmänt otrevlig mot mig. Trodde först att hon kanske hade blivit kall, men något sa mig att det inte var det. Efter mycket diskuterande med folk i stallet så kom vi iaf fram till att jag skulle sätta på ett par täcken och leda henne ute på banan så att hon blev varm. Efter att ha pratat med ägaren och fått information från en tjej i stallet tror jag att vi kommit på lösningen på problemet. Det finns ett sto i Cytras flock som "sätter på" andra hästar när hon blir brunstig och tjejen i stallet hade sett henne göra det i hagen idag. Antagligen har denna häst försökt göra Cytra med föl. Eftersom hästar är stora och tunga djur så är det inte så konstigt om min lilla Cytra fått ryggont efter att ha haft en 500 kilos häst över sig.
Det kan hända mycket i stallet. Som tur är så lär det ryggonda gå över fort.

Kan för övrigt berätta att jag har varit på mitt 2a kiropraktorbesök idag. Den här gången kändes det ändå lite bättre då hon kunde ta i lite mer på vissa ställen och jag kunde känna en liten skillnad i rörligheten efter. Då jag är väldigt stel så blir det inte mycket knäckande, men det knakade faktiskt till i min vänstra lilltå och ringtå *stolt* På tisdag ska jag dit igen så vi kanske kan få loss lite till. Det är dyrt, men helt klart värt pengarna och det braiga är att jag kan använda min friskvårdpeng från jobbet till det. Jag får tillbaka hälften av det jag lagt ut upp till 1000 kronor *wiie*.
1 Elin:

skriven

Men vet du! Det finns kiropraktorer (bland annat en på söder på www.sagamotion.nu som har landstingstaxa, det vill säga att om du har frikort eller så så får du gå gratis till kiropraktor. Fem gånger tror jag det är man får gå på landstingstaxa. :)



//Elin

Kommentera här: