Sadeldoktorn gjorde mig nästan pank

Oj oj oj! Jag har blivit med hoppsadel. En jättefin Wintec Bates cair (tror jag den hette) hoppsadel. Det blev en svart sådan med luftstoppning. Den var superskön att rida i och passade både mig och Olke så det var bara slå till. Jag har ju funderat så länge på en hoppsadel och det var verkligen dags. Tyvärr kostar sadlar pengar.
Dressyrsadeln låg inte riktigt bra. Den är för vid så det är därför den glappar i bak. Det ska jag försöka motverka genom att köpa en "fjäril". Det är en padd som man lägger framtill som lyfter upp och fyller ut under sadeln vilket gör att sadeln ska ligga an bättre hela vägen. Tydligen är det fullt normalt att sadlarna blir för vida när hästen blir äldre. Hästar blir smalare precis bakom manken ju äldre de blir så det är inte alls konstigt att sadeln passade när hon var 5, men att den är för vid nu när hon är 8. Skönt var det ändå att höra att jag inte behöver stoppa om sadeln. Tydligen så ska sadeln inte stoppas om så länge stoppningen är mjuk och platt. Blir den däremot hård så är det dags. Att de som säljer sadlarna säger att alla sadlar ska stoppas om efter ett år är bara bullshit och ett sätt att tjäna pengar på.

Jag är grymt nöjd med att Sadeldoktorn kom ut. Han är värd varenda öre.


En korrekt sits ger en tänkt linje mellan axel, höft och häl vinkelrätt mot marken. Som ni ser hamnar skänkeln (benet) alldeles för långt bak och min överkropp tippar framåt. Förhoppningsvis kommer "fjärilen" att få sadeln i balans och ge mig en bättre sits.
1 Erikaaasss:

skriven

Åhh va fin bild!

Kommentera här: