Ska man skriva sanningen?

Ska man skriva sanningen om sitt liv eller är det så att folk bara vill läsa de positiva delarna? Jag vill inte hymla eller måla upp en bild av att allt är frid och fröjd jämt så jag anser att man som "offentlig dagboksskrivare" kan skriva även det som inte är allt för glatt.
 
Nu tänkte jag i alla fall skriva om eländet som jag har just nu. Av någon konstig anledning känns allting så trist. Jag känner mig likgiltig eller ledsen hela tiden trots att det borde vara precis tvärtom. Under 3 kvällar har jag brustit ut i gråt. En kväll var det så illa att jag bara la mig i sängen och grät. Det tog aldrig slut. Det känns förjävligt och konstigt att inte veta vad det beror på.
Min kloka mor tycker att jag ska vara snäll mot mig själv och inte slå på mig med negativa och anklagande tankar. Jag håller med henne och jag försöker att följa det rådet. Det är bara acceptera den känslan man har och hantera det utifrån det. Jag får känna såhär även om jag inte vill egentligen. Det är inget fel i att vara nedstämd.
Trots flyttstressen så tänker jag ta hand om mig själv. Mår jag bra blir jag också effektiv och kan göra det jag måste utan att det går åt en massa energi till tårar och annat.
1 Jenny:

skriven

Jag har funderat över vad jag skriver och hur jag mår och jag har kommit fram till följande. (Kan inflika: Man får skriva om precis vad man vill så länge man inte är elak mot någon annan.)
Jag upptäckte ganska snart att det jag skrev i bloggen påverkade hur jag mådde. Det var inte så att jag skrev negativa saker för att mitt liv var negativt. En enkel sammanfattning skulle vara: Det jag skrev i bloggen var det jag valde att fokusera på. Var det negativa saker, ja, då tänkte jag negativa saker. Skrev jag positiva saker fokuserade jag på det positiva i mitt liv.
Idag försöker jag bortse och skita i det som är negativt och ser bara till det jag har att vara tacksam och glad över. Det är det som är värt något i slutändan. Gråt om du behöver, var ledsen om du behöver, men försök sedan hitta något positivt och ta med dig det i sängen när du lägger dig. Det är tankarna där som styr hur början av morgondagen. =)

2 Lisa:

skriven

Fannylainen! Hjärtat! Du är toppen. Ändra inte på dig, för du är perfekt som du är. Go och rar. Och så är det givetvis så att allt är inte på topp hela tiden. Alla måste få tillåta sig att må dåligt då och då. Så länge vi inte gräver ner oss ännu mer, utan ser till att hitta ljuspunkterna och ta till vara på dom. Och faktiskt strävar uppåt. Vi är alla unika!! Kom ihåg det!

Kommentera här: