Hur svårt det är att vara sockerberoende på påsk

Jag hittade en krönika skriven av My Westerdahl som driver lchfingenjoren.se. I den här krönikan skriver hon hur det är att ha ett beroende av socker när det närmar sig sockrets storhelg nr 1, påsken.
Nedan har jag saxat några stycken som jag tycker beskriver vad som flyger runt även i mitt huvud nu i påsk.
Vill du läsa hela krönikan klickar du här.
 
 
"Hjärtat rusar. Min koncentration glider åt annat håll. Jag känner hur oron kryper på i hela kroppen. Påsken är på intåg. Påsken är här! Något som skall vara positivt och trevligt, förvandlas snart till ångest och oro. För jag vet, jag vet hur snart viljan att vara sockerfri kommer att ställas på prov. Det är ju ändå påsk.
 
/.../

Som sockerberoende gäller i påsktider 3 budord: 1. ALDRIG vara hungrig. 2. ALDRIG ”bara smaka en bit”. Och: 3. ALLTID ha en flyktväg ut ur affären. Jag måste nämligen kunna ta mig snabbt ut för att inte börja deala med mig själv om jag ska köpa den där guldiga chokladkaninen med bjällra runt halsen eller inte.

Påsken skiljer sig markant från en vanlig helg. Överallt matas vi med budskapet om att vi ska unna oss. Vi ska unna oss gott. Unna oss påskägg. Unna oss socker. Det är helt plötsligt okej att hoppa över träningen och sitta och trycka i oss mängder av mat i flera dagar. Det är ju ändå påsk. Och dessa argument ääälskar mitt sockertroll! Jag riktigt känner hur hon har laddat upp i veckor för att fullständigt meja ner mig med undanflykter och ursäkter! Det är ju ändå påsk."


1 Jenny T:

skriven

Vände på förpackningar på mörk choklad häromdagen. De med smaker är ju värsta fejken! Såg förresten ett recept som är utan kolhydrater för ett tag sedan på "dammsugare". Ska se om jag hittar det igen. 👍

Svar: jo tyvärr är de ju det. Kommer inte ihåg vad jag jämförde exakt, men det var mindre kolhydrater i mjölkchoklad än typ nån mörk choklad med smak.
dammsugare har jag testat. De var helt okej.
Fnozie

Kommentera här: