Min häst är bäst!

Dagens jobb blev inte riktigt som planerat. Pendeln hade en dålig dag med en påkörning, ett stort signalfel och vagnbrist så jag fick hoppa runt lite på tåg och sedan ställde de in mitt sista tåg som skulle tagit mig till Väsby för att sluta. Jag var lagom glad över det, men efter att ha suttit jour en stund frågade jag om jag inte fick ta och gå hem liiite tidigare åtminstone eftersom jag nu missar min passresa från Upv. Opc (operativcenter) sa ja! Jippie! Fast sen var tåget hem lite sent, men vad gör det när jag ändå tjänade 40 minuter.

Jag körde sedan direkt ut till stallet. Jag vill utifrån egna erfarenheter efter 2 dagars ombyte i stallet att inte göra just det. Att byta om i en icke uppvärmd sadelkammare när det är 8 minusgrader är inte speciellt skönt. Jag lovar att det går rätt fort att byta.

Hästen red jag ute på gräsbanan faktiskt. Det var flera månader sedan jag var där. Det var bra underlag där så vi både travade och galopperade. Olke var superfin. Hon var helt fantastiskt jätteduktig, mjuk och lyhörd. Jag hade på mitt nya hackamore och hon fungerar verkligen superbra på det. Hon blir väldigt mjuk och söker sig automatiskt nedåt och framåt.
Jag tränade mycket skänkelvikningar och la ned krutet på att hon skulle lyssna på skänkeln och vara kvar i formen. Det gick super! Fortsatte sedan med lite trav på volt, raka spår och över stockarna som ligger på banan. Efter det tog jag lite galopp där jag tänkte att hon bara skulle vara avslappnad och gärna sänka huvudet. Det tyckte hon var väldigt skönt för hon sänkte sig rejält och sprang och frustade.
Lite busig var hon märkte jag för jag duttade med spöet ett par gånger och då studsade rumpan till. Söta hästen.


Olke i sitt hackamore



Närbild på hackamoret



Olkes demolerade hink som jag använt som krubba. Den bor numera i sophögen.




Olke och Joy står och äter hö i sin hage

1 Jenny:

skriven

Det är ett par som ska flytta in och de ska tydligen ha barn. De andra som var där hade jag fullt sjå med att förstå och resten upptogs av att se korkad ut. Och nä, alla tre skulle inte bo där. De andra två letade bostad.

Kommentera här: